Iiiihh!

I dag har jag skickat i väg min ansökan om att bli medborgare. Spännande tycker jag! Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta innan jag blir kallad på intervju. Innan dess måste jag i väg och ta fingeravtryck också.

Intervjun är ett prov som består av tre delar: Första delen är frågor om USA, landet, lagar, osv osv. Ni kan hitta frågorna här. Man kan plugga, och det är 100 frågor. De kommer att fråga en 10 utav de, och man måste få minst 6 rätt. Så inte så svårt med andra ord.

Den andra och tredje delev av provet är Engelska. Man ska kunna prata "bra" engelska. Och så måste man kunna skriva bra engelska också. Så det ska nog gå bra. :)

Jag kommer inte förlora mitt Svenska medborgarskap. Förr i tiden gjorde man det, men det har ändrats till att man nu kan ha dubbla medborgarskap. Så det är ju bra.

Amelia har bara Amerikanskt medborgarskap, men jag ska skaffa Svenskt åt henne också.

Jag ser i alla fall fram emot att bli medborgare. Nu kan jag äntligen rösta!

Kommentarer :

#1: Martina

Spännande.

(och tack för svaret på mina frågor :-)

skriven
#2: Anna i AZ

Hejsan!!

Nu vet inte jag om jag har fått fel information, men jag bor i USA och försökte skaffa Svenskt medborgarskap till min dotter som är född här. Hon kunde inte få det om vi inte bodde i Sverige!!!?

Hon fick ett samlingsnummer (tror jag det hette?)

Vad man nu ska med det till?!

Men jag kommer från en liten håla där skattekontorssnubben verkade ha lite dålig koll på hur det går till ;)

skriven
#3: Gubben

Låter hur spännande som helst med att bli amerikansk medborgare. Hur är diskussionen i USA angående det förestående valet? Tror man på Obama eller blir det byte?

skriven

Kommentera inlägget här :